Actele de identitate se modifică începând de anul viitor


În cadrul dezbaterii publice din Ministerul Afacerilor Interne, un nou proiect de ordonanță a Guvernului prevede modificarea și completarea unor acte normative, cu privire la emiterea actelor electronice de identitate.

“Pentru a asigura cetăţenilor români exercitarea dreptului la libera circulaţie pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene, în condiţii similare celorlalţi cetăţeni UE, România este obligată să emită acte electronice de identitate, începând din luna august a anului viitor (2021)”, informează un comunicat al MAI transmis, marţi, AGERPRES.

Noul act de identitate va beneficia de un cip electronic care le va permite tuturor cetățenilor români cât și celor plecați în afara teritoriului național, să interacționeze online cu autoritățile administrației publice și să solicite prestarea de servicii publice. Actul de identitate va servi drept semnătură iar prezența fizică a cetățeanului la ghișeu nu va mai fi necesară, având posibilitatea de a interacționa direct de la distanță pentru servicii precum înmatricularea unui autovehicul, obținerea unui certificat de cazier judiciar, a unor avize, autorizații sau a altor documente de la autoritățile publice, inclusiv depunerea declarațiilor personale prevăzute de lege ș.a.m.d.

Totodată noul act de identitate va putea fi folosit inclusiv la autentificarea în platforma informatică a asigurărilor de sănătate și va servi drept card de sănătate.

“Noile acte de identitate vin cu garanţii suplimentare de securitate şi întăresc încrederea instituţiilor publice şi a mediului privat că persoana care prezintă documentul este în fapt titularul acestuia. Astfel, se aduc îmbunătăţiri majore actualului act de identitate (care a fost pus în circulaţie în anul 1997), prin utilizarea unor tehnologii de fabricaţie avansate, a unor elemente grafice de securitate, a unor inserturi de materiale de securitate şi, nu în ultimul rând, prin protecţia IT oferită de mediile de stocare electronice”,

Există de asemenea și opțiunea de a solicita eliberarea unei cărți de identitate simple, însă aceasta nu va conține elemente sau date electronice, însă va prezenta un grad ridicat de securitate, accesul ei în online fiind inexistent.

“Actul electronic de identitate se va elibera obligatoriu pentru persoane cu vârsta de 12 ani şi, opţional, sub această vârstă, la solicitarea părinţilor sau a reprezentanților legali. Tot ca element de noutate, se creează posibilitatea cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate de a obţine un act electronic de identitate, fără a mai fi necesară stabilirea domiciliului în România”

Compania Națională „Imprimeria Națională” se va ocupa de producerea noilor acte de identitate. De asemenea sugestiile, propunerilor și opiniile persoanelor interesate de acest card digital pot fi transmise în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării anunțului de presă pe adresa de e-mail: dgj_transparenta@mai.gov.ro.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *